За туриста
Кипър
При пристигането на летището в Кипър след преминаване на паспортен контрол:
- Получавате своя багаж. На мониторите над лентите за багажа е указан номера на полета, багажът от който ще се получава на съответната лента.
- Излезте от летището и отидете на гишето на TEZ TOUR (то е разположено срещу изхода на залата за получаване на багаж).
- Узнайте номера на Вашето превозно средство за трансфер. За тази цел предайте Вашия ваучер (1 екземпляр) на гишето на представителя на TEZ TOUR.
- Отидете на паркинга, намерете указаното Ви превозно средство за трансфер (номерата на автобусите са указани на предното стъкло), съобщете фамилията си на представителя на TEZ TOUR, съпровождащ автобуса, за да Ви отбележи в своя списък, и оставете багажа си в багажното отделение.
- Внимателно прослушайте информацията, която Ви съобщава по пътя към хотела съпровождащият трансфермен, включително часа на инфо-срещата с Вашия хотелен гид (представителя на "TEZ TOUR", отговарящ за хотела, в който сте настанени).
В хотела:
- Отидете на рецепция, където ще ви бъде дадена регистрационна карта.
- Попълнете регистрационната карта на английски език.
- Предайте регистрационната карта, ваучера (1 екземпляр) и международния си паспорт/лична карта (след като бъде копиран, документът за самоличност ще Ви бъде върнат; уточнете на рецепция кога ще може да стане това).
- Настаняването се извършва 14:00-15:00 (ако искате да бъдете настанени по - рано от това, трябва предварително да резервирате стаята за един ден по-рано. В този случай ще бъдете настанени веднага след като пристигнете в хотела). При настаняване ще Ви бъде даден ключа за стаята.
- В стаята прочетете информацията, предоставена от хотела. Обърнете внимание кои услуги се заплащат и каква е цената им (като правило тази информация се предоставя в папка, която се намира на масата или на нощното шкафче).
Инфо-среща с хотелния гид:
Часът за инфо-срещата с хотелния гид се съобщава от съпровождащия трансфермен по време на трансфера Ви до хотела. В указаното време следва да отидете при хотелния гид, очакващ Ви във фоайето на хотела, като носите със себе си международния паспорт/лична карта, ваучера и полетната информация. За всички възникващи въпроси и проблеми може да се обръщате към хотелния гид или към рецепцията на хотела. Координатите на гида (име и снимка, мобилен телефон) и часовете му за посещение на съответния хотел са указани на информационното табло или в папката на TEZ TOUR в лобито на хотела.
В деня преди обратния полет:
- Проверете на рецепция дали имате неплатени сметки за допълнителни услуги (мини-бар, телефон и др.) и при наличието на такива, моля извършете заплащането.
- Вечерта проверете на информационното табло на TEZ TOUR или при Вашия хотелен гид часа на тръгване от хотела за трансфера към летището /за целта трябва да знаете номера на Вашия полет на връщане/
Напускане на хотела:
- В деня на заминаване е необходимо да освободите стаята до 12:00 и да предадете ключа на рецепция, като можете да оставите багажа си в помещението за съхранение на багаж в хотела.
- За да се избегнат усложнения, моля да не закъснявате за трансфера към летището и да бъдете във фоайето на хотела в указания за това час.
На летището за обратния полет:
- При пристигане непосредствено до входа на летището може да опаковате своя багаж (по желание, срещу допълнително заплащане).
- Отидете на гишето за регистрация, на което е указан Вашият полет (номера на гишето Ви съобщава съпровождащият трансфермен по време на трансфера към летището).
- Регистрирайте се за полета с представяне на паспорт/лична карта и предайте своя багаж.
- След получаване на бордната си карта обърнете внимание на информацията за номера на изхода (GATE) и времето за отвеждане към самолета (TIME).
- Преминете паспортния контрол (с представяне на паспорт/лична карта) и отидете в залата за заминаващи, където очаквате обявяването на своя полет.
Магазини: Магазините имат гъвкаво работно време, в туристическия сезон повече магазини са отворени до късно. В неголемите магазини и на пазара не е прието да се пазарите.
Медицинско обслужване: Цялото медицинско обслужване в Кипър е платено, но при наличие на застрахователна полица обслужването се извършва безплатно или с по-нататъшна компенсация на разходите според застрахователната полица (виж общите условия, приложени към застрахователната полица). При настъпване на застрахователно събитие е необходимо да се обърнете към застрахователната компания на телефона, посочен в застрахователната полица. Само след изрично информиране на застрахователната компания и координация на действията ви ще ви бъде предоставено безплатно медицинско обслужване (или с по-нататъшна компенсация на разходите). Ако планирате да упражнявате екстремни видове почивка на Кипър е необходимо да оформите специална застрахователна полица.
Напрежението в електромрежата: 220 В. Контактите са с три извода и с правоъгълни отвори. За да използвате своите електрически прибори, ще са Ви необходими преходници (адаптери), които можете да купите във всеки магазин или да вземете под наем с депозит (5-10 евро) на рецепцията на хотела.
Коли под наем (rent a car) Внимание! В Кипър автомобилите се движат в лявата лента! Колите се дават под наем на лица над 23 години, имащи шофьорски стаж не по-малко от 5 години при предоставяне на следните документи: шофьорска книжка, паспорт, кредитна карта или достатъчна сума в брой за задължителен депозит. Всички автомобили имат задължителна застраховка "КАСКО". Минимален срок на арендата – три денонощия, пробегът не е ограничен. Убедете се, че автомобилът е напълно застрахован, включително фаровете и стъклото. Горивото се зарежда за ваша сметка, или колата може да бъде дадена с пълен резервоар, но в този случай бензинът се заплаща допълнително. В случай на ПТП автомобилът не може да бъде преместван до пристигане на полицията. Полицаите могат и да не говорят руски или английски и вие няма да можете да обясните вашата версия на случилото се, затова е необходимо незабавно да съобщите във фирмата, от където е взет автомобила и на представителя на ТEZ TOUR за случилото се. Задължително носете със себе си шофьорска книжка, паспорт и документи за наем на колата, тъй като са възможни полицейски проверки.
Сувенири: Най-популярните покупки от Кипър са ръчно изработени сребърни изделия, дантели, икони, сладки неща (плодове в меден сироп, шушуко (орехи в сок от грозде), локум, както и зехтин, маслини, вино, сирене халуми.
Митнически правила:
- Разрешен безмитен внос: 200 цигари или 50 пури, или 250 грама тютюн, 1 литър спиртни напитки с алкохолно съдържание 22%, 2 литра вино с алкохолно съдържание под 22% , не повече от 0,06 литра спиртни напитки, не повече от 0,25 литра тоалетна вода.
- Забранен е вносът на наркотици, оръжия и огнестрелни оръжия, плодове, свежи цветя и птици, продукти от животински произход (месо, риба, яйца, мед) с тегло над 1 кг.
- За износ от Кипър са забранени: предмети от археологически разкопки (в това число и камъни), предмети намерени на брега или дъното на морето, старинни предмети и произведения на изкуството, животни и птици.
Телефон: Телефонната връзка в Кипър е добра и сравнително евтина. Може да се обадите от хотела, но това е по-скъпо. За обаждания от мобилен телефон е по-изгодно да закупите местна сим-карта. На територията на Кипър работят два основни местни оператора: Cyta и MTN.
Транспорт:
На Кипър има 3 вида автобусен транспорт:
- градски автобуси, свързващи всички райони на града с разписиние от 06:00 ч. до 19:00 ч. и с интервал от 20-30 минути. Стойността на билет за еднократно пътуване е 1 евро.
- междуградските автобуси се движат по разписание по няколко пъти на ден
- има и селски автобуси, които свързват селата с най-близките до тях градове.
Същата е класификацията и за такситата. Градското такси има брояч и в стойността се включва и началната тарифа. Действа дневна (06:00 - 20:30) и нощна (20:30 - 06:00) тарифа. Допълнително се доплаща в празнични дни, както и за всеки багаж с тегло повече от 12 кг, при изчакване или закъснение.
Бакшиши: Като правило в кипърските ресторанти и хотели бакшишите са включени в сметката и са в размер на 10%, затова не е задължително да се оставя бакшиш
Препоръки:
- преди пътуването подгответе и вземете със себе си аптечка с основни лекарства и средства за първа помощ, която ще ви помогне при леки неразположения, да ви спести време да търсите лекарства и ще ви спести проблемите с комуникацията на чужд език, освен това много лекарства имат различни наименования в различните страни.
- за пиене препоръчваме да ползвате минерална вода, която можете да закупите в магазините и баровете на хотела;
- скъпоценности, пари и документи препоръчваме да пазите в сейф, който се намира в стаята Ви или в сейфа на рецепцията;
- при излизане от хотела препоръчваме да оставяте ключа на рецепцията. В случай на загубата му е необходимо незабавно да уведомите администрацията на хотела.
Полезни телефони:
Полиция, бърза помощ, пожарна - 199 или 122
Телефонна справочна служба: 192
Полиция (дежурен офицер): 1499
Медицинска служба, болници: 1400
Посолство на Република България в Република Кипър
Адрес: 13, Konstantinou Paleologou, 2406, Engomi, Nicosia
Телефон: +357 22 67 27 40; +357 22 67 24 86
Факс: +357 22 67 65 98
Дежурен телефон в извънработно време: +357 22 67 24 86
Консулска служба
Работно време: По, Вт, Чт, Пт – 09.00 - 12.00 ч.; Ср – 14.00 - 17.00 ч.
E-mail: Embassy.Nicosia@mfa.bg
Website: www.mfa.bg/embassies/cyprus
При настъпване на събитие, налагащо използването на услугата Асистанс към застраховка Помощ при пътуване, е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да уведомите асистиращата компания и да съгласувате разходите. Ако НЕ СЕ СВЪРЖЕТЕ с нея, ГУБИТЕ едно от основните предимства на застраховката – да бъдете насочени към най-удачното лечебно заведение и да не заплащате нищо лично – разходите се уреждат директно от Застрахователят към лечебното заведение, със съдействието на асистиращата компания.
Денонощен дежурен телефонен номер на асистиращата компания, на който трябва да регистрирате застрахователно събитие, ще намерите в застрахователната полица. При неспазване на указанията и при липса на контакт между Вас с асистиращата компания, Застрахователят ще ограничи лимитът за разходи за лечение до 150 евро!